Improving Literacy Briefs
A literacy advocate supports or speaks out for someone else’s educational needs or rights in reading, writing, and language. As a family member, you know your child best. You have seen your child’s literacy skills progress over time. You can embrace your role as an advocate and learn how to work together with your child’s school toward common goals.
Participar en experiencias de alfabetización en el hogar puede desarrollar la capacidad de lectura, la comprensión y las habilidades lingüísticas de su hijo. Las actividades en las que puede participar en casa incluyen: lectura conjunta, dibujo, canto, narración de cuentos, recitación, juegos y rimas. Puede adaptar las actividades a la edad y el nivel de habilidad de su hijo, y puede incorporar la tecnología en sus oportunidades de aprendizaje.
Aprender a leer es difícil y no sucede naturalmente. Requiere instrucción explícita y sistemática, lo cual es especialmente importante para los lectores con dificultades. Aprender a leer implica muchas habilidades diferentes que deben enseñarse a su hijo. La instrucción en conciencia fonológica, fonética, fluidez, vocabulario y comprensión ayudará a su hijo a aprender a leer.
El aprendizaje remoto de alfabetización incluye una combinación de experiencias de aprendizaje de alfabetización dirigidas por maestros, familias y estudiantes. Es una colaboración entre escuelas, familias y estudiantes. Los padres tienen un papel importante en ayudar a desarrollar las habilidades de alfabetización de su hijo.
You can coach your child’s literacy learning at home. This means interacting with and guiding your child so he or she grows and succeeds.
Un defensor de la alfabetización apoya o habla por las necesidades educativas o los derechos de otra persona en lectura, escritura y lenguaje. Como miembro de la familia, usted conoce mejor a su hijo. Ha visto progresar las habilidades de alfabetización de su hijo con el tiempo. Puede asumir su papel como defensor y aprender a trabajar junto con la escuela de su hijo para lograr objetivos comunes.
This infographic examines the online presence of dyslexia across 195 countries.
El aprendizaje remoto de alfabetización es una colaboración entre escuelas, familias y estudiantes.
Las familias y los educadores pueden trabajar juntos para garantizar que los niños tengan experiencias exitosas de alfabetización dentro y fuera de la escuela. Esto es especialmente importante si los niños tienen dificultades para leer. Las familias y los educadores juegan un papel importante en un enfoque integral para el desarrollo de la alfabetización a través de cuatro acciones clave: aprender, abogar, asociarse y apoyar.
Researchers conducted a meta-analysis involving studies conducted over the last 4 decades that aimed to improve reading outcomes for Grade K-5 students with or at risk for dyslexia. They were primarily interested to know the factors and characteristics which were consistently associated with effective interventions and outcomes.
Four important steps for self-advocacy.
Families and educators can work together to ensure children have successful literacy experiences in and out of school. This is especially important if children have reading difficulties. Families and educators play important roles in a comprehensive approach to literacy development through four key actions: Learn, Advocate, Partner, and Support.
Cuatro maneras de ser un autogestor.
Al abordar juntos las necesidades promovemos un desarrollo más rápido y podemos detectar a tiempo asuntos problemáticos. Encuentre una solución que entre usted y la escuela puedan apoyar.
La defensa viene en muchas formas y se puede hacer en una variedad de maneras. Cualquiera que sea el camino que elija, tenga un sistema de navegación para seguir y pronosticar el crecimiento de la alfabetización de su hijo.
Usted y la escuela pueden compartir recursos de alfabetización para ayudar a su hijo y a otras personas a obtener instrucción de alfabetización basada en evidencia. Aprenda a detectar prácticas cuestionables o ineficaces.
Usted y la escuela pueden analizar las herramientas de evaluación clave, las rúbricas, los criterios de calificación o las estrategias, para determinar juntos si su hijo tiene éxito en el aprendizaje del contenido de alfabetización, en ciertas habilidades o en la finalización de una tarea.
Usted y la escuela dependen el uno del otro para satisfacer las necesidades de alfabetización de su hijo. Entonces, trabajar juntos puede resolver conflictos a tiempo. Saber a dónde acudir cuando necesita información o apoyo también puede ayudarle.
La comunicación e interacción regulares y positivas entre usted y la escuela hacen posible la asociación para apoyar el aprendizaje de alfabetización de su hijo.
Las dificultades se pueden detectar temprano, haga estas preguntas si tiene inquietudes sobre el progreso de su hijo en la escuela.
La escuela y usted pueden hablar sobre el perfil de alfabetización de su hijo y cómo la instrucción y la intervención, se ajustan a las necesidades de su hijo.
Preguntas para hacer sobre las evaluaciones y la instrucción de su hijo en la escuela.
Preguntas para hacer sobre las habilidades de lectura de su hijo.
Preguntas para hacer sobre la instrucción de lectura de su hijo en la escuela.
Learning to read is difficult and does not happen naturally. It requires explicit and systematic instruction, which is especially important for struggling readers. Learning to read involves many different skills that must be taught to your child. Instruction in phonological awareness, phonics, fluency, vocabulary, and comprehension will help your child learn to read.
You and the school share responsibility for your child’s language and literacy learning. Collaborate with your school to make decisions about your child’s literacy education right from the start. Your child benefits when you and the school work together to support her literacy development. Working together promotes faster development and catches trouble spots early.
Puede entrenar el aprendizaje de alfabetización de su hijo en casa. Esto significa interactuar con su hijo y guiarlo para que crezca y tenga éxito.
Cuatro pasos importantes para la autodefensa.
Phonological awareness is like an umbrella. Rhyming, alliteration, sentence segmentation, syllables, onset and rime, and phonemic awareness all exist under this umbrella with phonemic awareness being the most advanced skill of phonological awareness.
Remote literacy learning includes a mixture of literacy learning experiences that are teacher-led, family-led, and student-led. It is a collaboration among schools, families, and students. Parents have an important role in helping develop your child’s literacy skills.
You and the school can share literacy resources to help your child and others get evidence-based literacy instruction. Learn to spot questionable or ineffective practices.
Four tips to use when reading with your child.
Questions to ask about your child's reading instruction at school.
Questions to ask about your child's assessments and instruction at school.
Addressing needs together promotes faster development and catches trouble spots early. Find a solution that you and the school can both support.
You and the school rely on each other to meet the literacy needs of your child. So, working together can solve conflicts early. Knowing where to turn when you need information or support can help too.
Helping your child with speech sounds supports early reading success.
Asking questions can help your child understand what she reads.
You and the school can talk about your child’s literacy profile and how literacy instruction and intervention is matched to your child’s literacy needs.
You and the school can discuss key assessment tools, rubrics, grading criteria, or strategies to determine together if your child is successful in learning literacy content, skills, or completing an assignment.
Helping your child stretch apart and connect sounds to sound out words supports early reading success.
Questions to ask about your child's reading skills.
Difficulties can be spotted early, ask these questions if you have concerns about your child's progress at school.
Regular and positive communication and interaction between you and the school make partnering to support your child’s literacy learning possible.
Advocacy comes in many forms and can be done in a variety of ways. Whatever path you choose, have a navigation system to follow and forecast your child’s literacy growth.
Help your child practice early literacy skills and understand ideas during everyday life.
Help your child practice speech sounds and letters during everyday life.
Help your child practice language skills and understand ideas during everyday life.
Remote literacy learning is a collaboration among schools, families, and students.
It is common to feel uneasy about entering the workforce when you have a reading disability. Knowing where to turn when you need information or support can help. Learn more by visiting these websites.
Four ways to be a self-advocate.
Usted y la escuela comparten la responsabilidad del aprendizaje del lenguaje y la lectoescritura de su hijo. Colabore con su escuela para tomar decisiones sobre la alfabetización de su hijo desde el principio. Su hijo se beneficia cuando usted y la escuela trabajan juntos para apoyar su desarrollo de alfabetización. Trabajar juntos promueve un desarrollo más rápido y detecta los puntos problemáticos a tiempo.
Taking part in literacy experiences at home can develop your child’s reading ability, comprehension, and language skills. Activities that you can engage in at home include: joint reading, drawing, singing, storytelling, reciting, game playing, and rhyming. You can tailor activities to your child’s age and ability level, and can incorporate technology into your learning opportunities.
Effective reading instruction incorporates five components including phonemic awareness, phonics, fluency, vocabulary, and reading comprehension. These five components of reading are all linked. Phonemic awareness, phonics, fluency and vocabulary all build up to reading comprehension, which is the goal of reading.
Get started on your Science of Reading journey with these highlights about what it IS and what it IS NOT.
Breaking down the truth about Dyslexia.
Signs of typical reading development and possible indicators of risk for dyslexia.
Assessment is a process of collecting information. Screening is an assessment process that helps teachers identify students who are at risk for not meeting grade-level learning goals.
The research reported here is funded by awards to the National Center on Improving Literacy from the Office of Elementary and Secondary Education, in partnership with the Office of Special Education Programs (Award #: S283D160003). The opinions expressed are those of the authors and do not represent views of OESE, OSEP, or the U.S. Department of Education. Copyright © 2023 National Center on Improving Literacy. https://improvingliteracy.org